7 Kasım 2022 Pazartesi

CİSRİ ERGENE

 




         UZUNKÖPRÜ, Sultan 2. Murat tarafından Trakya’da kurulan ilk Türk kentidir. 1427-1443 yılları arasında inşa edilen 1238 metre uzunluğundaki taş köprünün yanında kurulmuştur. Ergene adı verilen bu kente daha sonra resmi olarak Cisri Ergene adı konulduysa da halk bunu benimsemedi. Halkın kullandığı Uzunköprü adı 1917’de resmileşti. 4 kez düşman işgaline uğrayan Uzunköprü, 1920’de Yunan işgali sırasında Yunanlılar tarafından adı değiştirilerek Makrifere yapılmış, 18 Kasım 1922’de kurtuluştan sonra tekrar özgün adını almıştır. 6 asırlık tarihe sahip Uzunköprü, kurulduğundan beri stratejik ve ekonomik yönden her zaman önemli olmuştur.

        Ancak Uzunköprü son yıllarda özelikle ekonomik ve sosyal yönden kan kaybetmiştir. Verimli topraklara sahip Uzunköprü’nün zenginliği büyük ölçüde tarım ve hayvancılığa bağlı idi. Bu sektörün yeteri kadar desteklenmemesi nedeniyle 30-40 yıl önce Trakya’nın en parlak ilçelerinden biri olan Uzunköprü artık göç veriyor. Köylerde tarım ve hayvancılıkla uğraşan genç nüfus kalmadı. Nüfus yaşlanıyor. Gençler, çalışmak için büyük illere gidiyor. Üniversite bitirenlerin çoğu kente geri gelmiyor. Kentini seven Uzunköprülülerin bir kısmı bu durumu tersine çevirmenin yollarını arıyor, siyasetçileri göreve davet ediyor.

        12 Mart 2021 tarihinde kaleme aldığım ve Hür Gazete’de yayınlanan “AZ GİTTİK UZ GİTTİK”, adlı yazımda Uzunköprü’nün hizmet beklediği bazı konuları belirtmiştim. O tarihten bu yana geçen 20 ayda bir değişiklik olmuş mu? Olmamış mı? Hep beraber bir bakalım;

Ergene- Geçen sürede Ergene Ovasına hayat veren Ergene Nehrimizin temizlenmesinde olumlu bir gelişme göremedik. Çocukluğumuzdaki gibi sularında yüzeceğimiz ve balık tutacağımız bir nehri halen özlemle bekliyoruz.

Çakmak- Çakmak Barajı inşa edildi. Bu güzel bir hizmet ama sulama kanallarının büyük bir kısmı yapılmadı.

Eskiköy- Uzunköprü’ye hem turizm, hem de ihracat açısından büyük yararı olacak Yunanistan’ın Dimetoka şehrine 20 km uzaklıktaki sınır kapısı projesinde önemli bir adım atılmadı.

Doğalgaz- İpsala'dan Uzunköprü'ye döşenen ve yüzde sekseni tamamlanan doğal gaz boru hattı sökülmeye başlanmış. Borular sökülmeye başlandığına göre 7 yılda sadece tankerle taşınarak 2 mahalleye verilen doğal gazın tüm Uzunköprü’ye verilmesi acaba kaç yıl sürer?

Huzurevi- Yardımseverlerin katkısıyla açılan Huzurevinin eleman eksikliği nedeniyle henüz faaliyete geçemediğini öğrendik.

Hükümet Binası- Bina boşaltılmaya devam ediliyor. Yenisinin ihalesi bekleniyor.

Hastane-  “Yeni yapılan hastanenin inşaatı yarıda kaldı, inşaat ilerlemiyor,” diye yerel basında haberler görüyoruz.

Muradiye Camii- Tadilatı devam ediyor.

Tarihi Çeşmeler- Tarihi Çeşmelere el atıldığını görmedik.

Tarihi Uzunköprü- Tadilatı devam ediyor.

Pancar Şirketi- “Şeker Park”, adıyla hizmete gireceğini öğrendik. Ancak projesi ve mülkiyeti konusunda bir açıklamaya rastlamadık.

Otopark- Keşan Belediyesi Hizmet Binası altındakine benzer büyük bir kapalı otoparka Uzunköprü’nün de ihtiyacı var. Henüz öyle bir teşebbüs yok. İlçede bütün yollar otopark durumunda. Şehrin içinde yeni yapılan 30-40 dairelik apartmanların bile otoparkı yok.

Meydan- Uzunköprü’ye yakışır bir kent meydanının yapılmasını bekliyoruz. Ergene Oteli yıkılarak bir alan açıldı ama devamı gelmedi. Nasıl bir proje uygulanacağı konusu da açıklanmaya muhtaç.

Terminal- İlçenin kenarına yapılan terminal faaliyete geçti. Ancak Tarihi Köprünün kapalı olması dolayısıyla Uzunköprü’ye giriş yapan araçlar Atatürk ve Kavak Mahallesi yolunun trafiğini yoğunlaştırdı. Bir de terminalin trafiğinin buna eklenmesi ilerde kazaların artmasına neden olabilir. Bu yüzden terminalin şehir merkezi ile bağlantısı için Lise yolunun genişletilmesi ya da yeni bir yolun açılması gerekir.

Pazaryeri- Dokunulmadı.

Kırkkavak Deresi- Dokunulmadı.

      Görüldüğü gibi geçen 20 ayda da “az gittik, uz gittik.”

 

orhankalyoncu.blogspot.com.tr          07.11.2022



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder