![]() |
ÖRDEKLİ GÖL-Uzunköprü |
Her şeyi
kuyruğu olur da, bankaların verdiği promosyonun kuyruğu olmaz mı? Ekmek
kuyruğu, yağ kuyruğu, et kuyruğu derken sonunda bankaların önünde promosyon
kuyruğunu da gördük. Özellikle emeklilerin biraz daha fazla promosyon alabilmek
için o bankadan bu bankaya maaşlarını taşımak zorunda kalmaları, güneş altında
saatlerce beklemeleri doğru bir uygulama olarak görülemez. 20 Ağustos 2022 tarihli Sözcü Gazetesinde Kemal
Atlan imzalı “32 Derecede Promosyon
Kuyruğu”, başlıklı şöyle bir haber çıktı; “Türkiye’de vatandaşın ömrü kuyruklarda geçiyor. Emekliler de
bankaların 8.000 liraya kadar çıkardığı promosyondan yararlanabilmek için
bankalara akın etti. Eskişehir’de bankaların önünde kuyruklar oluştu.
Emekliler, “bu sıcakta bizi kuyruğa dikenler
utansın”, dedi. Emekliler için 3 yıl maaşlarının yatması
karşılığında 8 bin TL verilirken bir başka gazete haberi de şöyleydi; “Tuzla Belediyesi, 312 personeli olan belediye özel bir bankayla
26 bin 400TL'ye anlaştı. Para memur ve işçinin cebine peşin yatacak.”
Promosyon
İlk çıktığında bahşiş gibi algılandı. “Bahşiş atın dişine bakılmaz”, denilerek,
ne verilirse alındı. Ancak zamanla anlaşıldı ki, bankalar toplu yatan
maaşlardan önemli ölçüde kar sağlamaktadır. Ticari birer kuruluş olan
bankaların verdikleri promosyon, aslında bir hediye değil, ticari bir
karşılıktır. Bankalar, milyonlarca maaşlı müşterilerin toplu maaş tutarlarını, maaştan
kalan ve otomatik ödemeler için bırakılan miktarları kullanmanın yanı sıra yeni
müşterilerin yatırım hesabı açmalarını ve kredi kullanmalarını da
hedeflemektedirler. Ticari hayatın ayrılmaz parçası olan bankalar tabii ki kar
esasına göre çalışır. Şu haber de onu gösteriyor; “Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) dün (29 Ağustos) yayımladığı Temmuz
2022 verilerine göre, bankacılık sektörünün kârı, bir yılda yüzde 417 arttı.”
Bu yüzden son zamanlarda promosyon
konusunda bankalar arasında amansız bir rekabet oluştu. Kurumlarda çalışanlar,
kurumları vasıtasıyla kendilerine avantaj sağlayarak yüksek promosyon
alabilirken, emekliler kendi başlarına bırakıldılar. Bankalar tarafından yoğun
reklam kampanyasına uğrayan emekliler aldıkları maaş tutarına göre verilen
promosyon tekliflerinin her gün değişmesi karşısında şaşırmış durumdalar. Düşük
emekli maaşları nedeniyle geçim sıkıntısı içinde olan emeklilerin en fazla
promosyonu takip etmeleri doğaldır. Ancak 60-70 yaşındaki insanların o bankadan,
bu bankaya gezdirilmeleri doğal değildir. Bunun bir standardı olması gerekir.
Emeklilerin
diğer kurumlar gibi bankalarla pazarlık yapması söz konusu olmadığından
bankalar, verecekleri promosyonda kendileri için avantajlı olacakları teklifleri
sunuyorlar. Sonuç olarak emekliler de
tek tek değil, topluca hareket ederek hak ettikleri promosyonu almalıdırlar.
Bunu da her yıl için bir maaş promosyon olmak üzere Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK)
3-4 banka üzerinden yapmalıdır.
orhankalyoncu.blogspot.com.tr 14.09.2022